-

به سایت معاونت غذا وداروی خراسان شمالی خوش آمدید

پيشگيري از بروز مسموميت ها در اطفال

دوشنبه ٤ آبان ١٣٩٤ ساعت ١٣:٢٦ ب.ظ   ( بازدید : 638 نفر )


 پيشگيري از بروز مسموميت ها در اطفال

  1. كودكان زير 5 سال، پر خطرترين گروه سني از نظر بروز مسموميت هستند.
  2.  كودكان خردسال ممكن است هر چيزي را به دهان ببرند. اين عمل بخشي از آموزش و درك اين گروه سني از محيط اطرافشان است و اين عمل زمينه ساز بروز مسموميت است.
  3.  در هنگام بيماري كودكتان مراقب باشيد تا دوز تكراري دارو به وي ندهيد.
  4.  كيف دستي، ساك خريد و كيسه هاي نايلوني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد. ممكن است داخل آنها وسايلي باشد كه توسط كودك بلعيده شود و يا كودك ضمن بازي آنها را روي سر خود كشيده و سبب خفگي وي شود.
  5.  گلها و گياهان آپارتماني را دور از دسترس كودكان قرار دهيد و هنگام بازي كودكان در فضاي باز مراقب آنها باشيد تا توسط گلها و گياهان سمي، مسموم نشوند.
  6. نام گياهان خانگي را به خاطر بسپاريد و آن را روي برچسبي كنار آنها بنويسيد. بسياري از گياهان و گلهاي آپارتماني مانند خرزهره و ديفن باخيا، سمي هستند و تماس پوست با آنها و يا به دهان بردن آنها منجر به مسموميت و سوختگی مخاط مي شود.
  7. از نگهداری گياهان و گلهاي آپارتماني مانند خرزهره و ديفن باخيا در منازلی که دارای کودک می باشد خودداری نمایید.
  8.  مواد شيميايي، شوينده و سفيد كننده را در منزل در كمدهاي داراي قفل و دور از ديد و دسترس كودكان قرار دهيد.
  9.  درب كمدهايي كه در آن مواد شيميايي خطرناك را نگه مي داريد با قفل يا طناب محكم نمائيد.
  10.  داروهاي مصرفي افراد خانواده را دور از دسترس كودكان نگهداريد.
  11. در مشهد 9درصد، در اصفهان درحدود 4 درصد و در بیمارستان لقمان  4درصد از مسمومیت های دارویی در کودکان اتفاق افتاده است.
  12.  در هنگام بروز مسائل و مشكلات خانوادگي، بيشتر مراقب كودكان باشيد. در اين شرايط كودكان در برابر حوادث و مسموميت اتفاقي آسيب پذيرترند.
  13. هميشه پس از استفاده از مواد شيميايي سريعاً درب آن را ببنديد، ولي بدانيد هيچ ظرف دربسته اي از دسترسي كودكان در امان نيست.
  14. هیچگاه الكل و ضد يخ را در دسترس كودكان قرار ندهيد.
  15.  در صورتيكه كودك شما ماده اي غير خوراكي را بلعيد، با مركز اورژانس 115 و يا مركز كنترل مسموميت ها با شماره تلفن 1490 تماس بگيريد.
  16. بلع باطري کوچک ساعت (باتری مینیاتوری)در كودك مي تواند با عوارض جدي همراه باشد. در اين موارد كودك را در اسرع وقت به يك مركز درماني منتقل كنيد.
  17. از دسترسی کودکان به اسباب بازی های دارای باتری، خصوصاً باتری های دیسکی و مینیاتوری خودداری نمایید.
  18.  شماره تلفن هاي زير را در دسترس و يا در كنار تلفن نصب نمائيد: شماره تلفن پزشك كودك، شماره تلفن مركز كنترل مسموميت:1490 ، شماره تلفن اورژانس: 115.
  19.  محصولات شيميايي و شوينده، نفت و بنزين را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كنيد. هيچگاه اين فرآورده ها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگه داري نكنيد. اين عمل سبب خورده شدن اتفاقي اين مواد توسط كودكان مي شود.
  20. متاسفانه نگهداری شربت متادون (جهت ترک اعتیاد) در ظرف خالی نوشابه و شیشه خالی دارو، منجر به مسمومیت ناخواسته و مرگ دهها کودک شده است.
  21. از سال 1389 تا 1391، بیست و سه مورد مرگ ناشی از خوردن شربت متادون (داروی ترک اعتیاد بزرگسالان) در کودکان ایرانی بروز نموده است.
  22. از نگهداری شربت متادون در داخل یخچال و در کنار بقیه نوشیدنی ها خودداری نمایید.
  23. شربت متادون جهت درمان ترک اعتیاد، بسیار سمی است. آن را دور از دسترس خانواده و در کمد قفل دار نگهداری نمایید.
  24.  به كودكان بياموزيد هيچ چيزي ننوشند و يا نخورند مگر اينكه با اجازه بزرگسالان باشد.
  25.  داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، چرا كه كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد مي كنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند.
  26.  زمانيكه شما در منزل نيستيد و كوك را به فرد ديگري مي سپاريد ، كودكان در معرض بيشترين خطر مسموميت قرار دارند.
  27.  اگر به كودك خود دارو مي دهيد به او تفهيم كنيد كه اين دارو است و از كلماتي مثل آبنبات، شكلات و يا خوراكي استفاده نكنيد.
  28.  در هنگام استفاده از محصولات شيميايي و پاك كننده چنانچه مجبور شديد به زنگ درب ورودي و يا تلفن جواب دهيد، قبل از هر چیز درب ظرف را ببندید و هرگز از كودك خود چشم برنداريد.
  29.  عمده ترين موارد مسموميت در كودكان در اثر خوردن داروها، مواد شيميايي و محصولات خانگي مانند مواد آرايشي بهداشتي، فرآورده هاي شوينده، سفيدكننده و لوله باز كن، لاك پاك كن (استون) و گياهان آپارتماني سمي بوده است.
  30. مسموميت اتفاقي در اثر بلع نفت در كودكان بسيار خطرناك مي باشد. در صورت بلع نفت توسط كودك هر چه سريع تر او را نزديك ترين مركز درماني منتقل نماييد.
  31. اگر کودکی نفت را ببلعد کشنده نیست ولی اگر کودک وادار به استفراغ شود این امر می تواند منجر به مرگ وی شود.
  32. کودکان کنجکاوند و ممکن است زمانی که افراد سالمند فامیل در حال مصرف داروهای خود می باشند، کودکان اقدام به چشیدن و یا بلعیدن دارو بنمایند.
  33. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی کودک دلبندتان، از والدین خود بخواهید داروهای مصرفی خود را دور از دسترس کودکان نگهداری نمایند.
  34. کودکان به دلیل روند رشدشان اغلب دست و اجسام اطراف خود را به دهان می برند. این کار سبب ورود مقادیری از سرب محیط به بدنشان می شود.
  35. کودکان 4 تا 5 برابر بیشتر از بزرگسالان، سرب محیط را جذب می کنند.   
  36. کودکان زیر 5 سال و زنان باردار دو گروه اصلی در معرض خطر در اثر تماس با سرب هستند.
  37. اصلی ترین عوارض سوء سرب در تکامل سیستم عصبی کودکان  و بهره هوشی کودک بروز می نماید.

منبع : سایت قدیم معاونت غذا و دارو چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.










جستجو

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...